Inschrijven Kamer van Koophandel

Een eigen onderneming betekent ook dat je een rechtsvorm moet kiezen en je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). En dan ga je nadenken over vragen zoals: de kosten, wanneer moet je je inschrijven en welke rechtsvorm ga je kiezen?

Weet jij al welke rechtsvorm je wilt gebruiken?

Wanneer moet je je inschrijven?

Heb je een onderneming dan moet je je inschrijven. Op de website van de KvK kun je nalezen dat je een onderneming hebt als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen met de bedoeling om winst te maken. Je kan de precieze criteria nalezen op de website van de kvk.

Twijfel je? Maak dan een afspraak met de kvk en leg je situatie voor. Je kan ook een advies inwinnen bij een boekhouder. Uiteindelijk is het de Kamer van Koophandel die beslist of je wordt ingeschreven. Ben je het niet eens met die beslissing dan kun je bezwaar indienen.

Kosten inschrijving

Als je je gaat inschrijven betaal je eenmalig 50 euro inschrijfkosten (2015). De KvK dekt hiermee de administratieve kosten van je inschrijving. Als je een uittreksel nodig hebt reken je daarvoor 15 euro af. Deze heb je regelmatig nodig voor andere partijen. Bijvoorbeeld als je een bankrekening opent of klant wil worden van bepaalde groothandels.

Hoe kun je je inschrijven?

Als je weet welke rechtsvorm je gaat gebruiken regel je de nodige informatie. Ga naar de website van de KvK en zoek het inschrijfformulier voor jouw rechtsvorm. Vul dit zo ver mogelijk in en neem alle gevraagde informatie mee. Vervolgens maak je een afspraak bij de KvK en ga je je inschrijven. Zorg ook voor een kleine feestje naderhand. Dit is de dag dat je onderneming begint.

Hieronder staat een aantal links naar meer informatie over verschillende rechtsvormen.

Verschillende rechtsvormen

Veel bedrijven gebruiken een van de volgende vormen:

  • Eenmanszaak (veel gebruikt door freelancers en zzp’ers)
  • VOF (voor mensen die willen samenwerken)
  • BV of NV (een rechtspersoon waar je aandeelhouder van wordt)

Vaak gebruikt maar geen echte rechtsvorm:

  • Freelancer (denk aan een eenmanszaak of BV)
  • ZZP (denk aan een eenmanszaak of BV)

Hoe kies je een rechtsvorm

Er zijn verschillende argumenten die meespelen als je een rechtsvorm gaat kiezen, bijvoorbeeld:

  • Commercieel: sommige ondernemers menen dat een BV serieuzer klinkt dan een eenmanszaak
  • Samenwerking: in een VOF of BV kun je samenwerken
  • Investeerders: een BV kan aandelen uitgeven aan investeerders
  • Overdraagbaarheid: verkoop je een BV dan verkoop je de aandelen. Verkoop je een eenmanszaak dan verkoop je alle activa en schulden
  • Belastingen: de eenmanszaak en VOF hebben vooral te maken met inkomstenbelasting terwijl bij een BV of NV ook de vennootschapsbelasting en dividendbelasting om de hoek komen kijken
  • Oprichtingskosten: een eenmanszaak hoef je eigenlijk alleen maar in te schrijven bij de KvK, voor een BV ga je naar de notaris
  • Onderhoudskosten: voor een rechtspersoon zoals de BV of NV wordt de administratie complexer en daarmee ook duurder

Je kan je inlezen op internet. Vervolgens zou ik vrijwel iedere ondernemer willen aanraden om een boekhouder, belastingadviseur of andere expert te zoeken om je goed te laten voorlichten.