Voordelen van een eenmanszaak

Een eenmanszaak is vooral handig voor mensen die in hun eentje, snel en goedkoop een bedrijf willen starten. Vooral veel zzp-ers en freelancers kiezen voor een eenmanszaak. Naast velen voordelen van een eenmanszaak is er ook de verwevenheid van je bedrijf met jouw privé situatie.

Eenmanszaak failliet, jij failliet

Voordelen van een eenmanszaak

Hieronder staan enkele voordelen van een eenmanszaak:

  • een eenmanszaak oprichten is makkelijk
  • je hebt geen verplichte inbreng en je kan het doen zonder partners
  • je hebt een bedrijfsnaam die je kan gebruiken bij zakelijke correspondentie
  • je hebt een officiële registratie waaronder dus ook een KvK nummer
  • vooral voor kleine ondernemers zijn er relatief grote belastingvoordelen
  • voor wat het waard is: je kan je inschrijven bij allerlei groothandels zoals de Makro, Sligro, Office Center, etc

Nadelen van een eenmanszaak

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan een eenmanszaak:

  • je bent als privé persoon aansprakelijk voor alles wat je met je eenmanszaak doeth
  • het kan lastiger zijn om investeerders te vinden: zij lenen geld uit, in tegenstelling tot een BV waar je aandelen kan verkopen of uitgeven
  • je betaalt vooral bij hoge winst relatief veel inkomstenbelasting

Hoe kun je een eenmanszaak oprichten?

Het oprichten van een eenmanszaak kan snel, goedkoop en simpel.

  1. neem vooraf contact op met je lokale KvK kantoor om te vragen of je een afspraak moet maken
  2. download een inschrijvingsformulier van de KvK en check of je al de gevraagde informatie bij de hand hebt
  3. ga persoonlijk naar de KvK, neem een geldig identiteitsbewijs mee en richt je eenmanszaak op

Voordelig en snel boekhouden

Bij een eigen bedrijf hoort een administratie. En dat kost tijd en geld. De vraag is: hoeveel tijd en geld wil je besteden aan je boekhouding?

Als drukke ondernemer kies ik ervoor om zelf mijn facturen te versturen en de kosten in de gaten te houden. De complexe zaken besteed ik uit. Voor mij betekent dat:

  • maximaal overzicht
  • besparen op boekhoudkosten
  • een expert die de aangifte maakt
  • besparen op tijd

Hoe doe ik dat? Ik heb een online boekhoudprogramma waarin ik zelf mijn facturen maak, verstuur en invoer (ook inkoopbonnetjes). Bankafschriften kan ik automatisch inladen en koppelen aan de bonnetjes en facturen. Meer doe ik niet. Mijn boekhouder logt in en maakt van mijn gegevens een jaaroverzicht en verzorgt de belastingaangifte. Perfect.

Verschillende soorten belasting

Als ondernemer betaal je natuurlijk ook belasting. Run jij je onderneming via een eenmanszaak dan kun je rekenen op de volgende belastingen:

  • Inkomstenbelasting: tot 52% belasting over al je winst. Elk jaar doe je aangifte en ontvang je een aanslag. Via een schatting kun je gedurende het jaar alvast beginnen met betalen.
  • BTW:  Tarief van 0%, 6% of 21%. Zonder rekening te houden met allerlei uitzonderingen, je rekent BTW aan je klanten en betaalt BTW aan je leveranciers. Het saldo betaal je aan de belastingdienst. Aangifte doe je per jaar, kwartaal of maand waarbij je snel moet betalen.
  • Loonbelasting: Neem je personeel in dienst dan betaal je loonbelasting over hun salaris.

Voor ondernemers met een eenmanszaak zijn er verschillende extra aftrekmogelijkheden zoals de kleine ondernemersregeling en de ondernemersaftrek waaronder de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling. Vergeet niet om deze posten op te nemen in je aangifte. Het kan ook gebeuren dat de belastingdienst jou geen ondernemer vindt. In dat geval moet je de winst opgeven bij winst uit overige werkzaamheden. Dit betekent meestal  ook dat de ondernemersaftrek niet meer van toepassing is.

Je kan de administratie en belastingaangifte zelf doen. Maar… dat kan veel tijd en energie kosten, vooral als je eigenlijk weinig kennis hebt van boekhouden. Een online boekhoudpakket met boekhouder hoeft niet duur te zijn en scheelt al snel veel tijd.

Aansprakelijkheid bij een eenmanszaak

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze een BV willen om hun privé situatie te scheiden van hun werk. Daarbij valt regelmatig het woord aansprakelijkheid. Echter, een BV kost wel meer om op te richten en te onderhouden. Daarnaast kan een eenmanszaak, vooral voor kleinere bedrijven, fiscaal veel gunstiger zijn.

Wil je toch iets doen aan de aansprakelijkheid van jouw bedrijf, overweeg dan een zakelijke bedrijfs- of beroepsaansprakelijkheidsverzekering om operationele risico’s af te dekken. De premies vallen vaak wel mee en je kan een heleboel ellende voorkomen.

BV of eenmanszaak?

Als je moet kiezen tussen een BV of eenmanszaak en je niet weet welke rechtsvorm je het beste kan kiezen, is het een mooi moment om met een adviseur om tafel te gaan. Denk in ieder geval over de volgende punten na:

  • Wil je binnen overzienbare tijd het bedrijf verkopen? Aandelen zijn makkelijker over te dragen dan een eenmanszaak. Let wel op belasting gevolgen als je van een eenmanszaak naar een BV of NV gaat.
  • Verwacht je veel winst? Op een gegeven moment wordt het voordeliger om een BV te nemen. Het belastingtarief is dan lager. Hier staat tegenover dat je geen gebruik meer mag maken van ondernemersaftrek.
  • Wil je geld herinvesteren? Via een holding kun je geld weer in een ander project stoppen. Op die manier betaal je niet direct inkomstenbelasting over dit bedrag maar pas als je het op een later tijdstip aan jezelf overmaakt als salaris of dividend.
  • Zijn er juridisch redenen zoals aansprakelijkheid, professionaliteit, etc waarom je liever met een BV werkt?

Externe Bronnen