Vind je eerste klant

Alles geregeld, je zit op de eerste dag klaar achter de telefoon …. en niemand belt.

Zonder klanten geen bedrijf.

Klanten komen vaak niet vanzelf. Hieronder staan 10 stappen om je te helpen die eerste klant te vinden.

  1. Propositie duidelijk maken
    Zorg dat je precies weet wat je verkoopt en waarom dat interessant is voor eventuele klanten. Zet deze boodschap duidelijk in je communicatiemiddelen en oefen op je elevator pitch.
  2. Beschrijf je doelgroep
    Aan wie ga jij je product verkopen? Maak een beschrijving van een ideale klant. Wie zou je graag als eerste klant willen en wat voor persoon is dat?
  3. Regel communicatiemiddelen
    Zorg dat je mensen kan laten zien wat je doet. Regel een representatieve website, laat visitekaartjes maken en gebruik eventueel drukwerk zoals brochures, flyers, etc.
  4. Verspreid je communicatiemiddelen
    Deel je folders uit, geef visitekaartjes weg en werk aan je online en offline promotie. Ga desnoods zelf langs de brievenbussen met je brochure, scheelt ook weer postzegels.
  5. Zoek connectors
    Laat iedereen die jij kent weten dat jij een bedrijf bent begonnen en wat jouw toegevoegde waarde is. Misschien kent je buurman wel een potentiële klant.
  6. Ga naar netwerkmeetings, borrels en congressen
    Acquisitie draait ook om mensen leren kennen. Ga praten met andere ondernemers. Misschien zijn het potentiële klanten of kunnen ze je helpen om klanten te vinden. Probeer ook naar plekken te gaan waar potentiële klanten aanwezig kunnen zijn.
  7. Wordt actief in de lokale gemeenschap
    Leg je contacten op het maatschappelijke, sportieve en hobbymatige vlak. Jouw potentiële klanten sporten ook. Daarbij kun je aan een stukje naamsbekendheid werken.
  8. Bel en ga langs
    Bel je potentiële klanten op en ga langs. Misschien kun je iets gratis weggeven om in ieder geval aan tafel te komen.
  9. Social media
    Via internet kun je heel veel mensen bereiken. Het duurt echter wel even om een relatie op te bouwen. Plaats interessante informatie en reageer op mensen. Stel je bij elk bericht voor dat je het mailt aan een van je klanten. Wat maakt het interessant voor je doelgroep?
  10. Betaald adverteren
    Zorg dat je weet wie je wilt bereiken en hoe je die kan bereiken voordat je geld investeert. Er zijn prima programma’s zoals Facebook Ads en Adwords waarmee je online promotie kan maken. Offline kun je adverteren in billboards in je gemeente, vaktijdschriften, lokale bladen, etc.