Begin met een idee

Wil jij een eigen zaak starten en eindelijk voor jezelf beginnen? Ben jij op zoek naar een flexibele indeling van je dag? Wil jij ook bij die groep mensen horen die het ‘goed doen’ en er financieel warmpjes bij zitten?

Bepaal eerst wat voor bedrijf je gaat beginnen.

Veel mensen stellen vragen zoals:

  • “Ik wil een eigen zaak starten, maar waarin?”
  • “Wat voor bedrijf ga ik starten?”
  • “Wie heeft er business ideeën voor een webshop?”

Wat voor soort bedrijf ga je beginnen?

Gelukkig hebben veel mensen al een idee waarin ze een bedrijf willen beginnen. Wil je misschien van je hobby je werk maken, ben je in loondienst en wil je meer vrijheid of heb je behoefte aan een hele nieuwe uitdaging?

Voorbeelden van bedrijfsideeën die ik regelmatig voorbij zie komen zijn:

  • Freelancer in een creatieve branche: fotograaf, designer, videomaker, tekstschrijver, etc.
  • Freelancer in de b2b dienstverlening: boekhouder, marketingdiensten, ICT consultant, etc.
  • Dienstverlener: schoonmaker, gastouder,  (taxi)chauffeur, etc.
  • Handelaar: winkel, webshop, multi level marketing, etc.
  • Startup: de nieuwe Mark Zuckerberg (oprichter van Facebook)

Als je een idee hebt van de branche kun je gaan werken aan je verdienmodel.

Hoe ga je geld verdienen aan jouw idee?

Elk bedrijf heeft een verdienmodel nodig. Wat ga je aan wie verkopen? Vraag je af waar je goed in bent en wat je wil gaan doen.

Stel je voor dat je nu (hobby)fotograaf bent en je wilt een onderneming starten als fotograaf. Er zijn dan verschillende manieren om geld te verdienen. Ik noem hieronder een paar voorbeelden:

  • je opent een studio waar je foto’s van mensen maakt. Een aantal doelgroepen zijn:
    • mensen die een foto nodig hebben voor een officieel document
    • mensen die een familiefoto willen, misschien vanwege een jubileum of familiefeest
    • mensen die artistieke foto’s van zichzelf willen maken
    • mensen die specifieke foto’s zoeken om te gebruiken als profielfoto in social media
  • je verhuurt jezelf als fotograaf. Een aantal doelgroepen zijn:
    • bedrijven die foto’s willen voor folders, brochures en flyers
    • uitgevers van tijdschriften, boeken en kranten
    • webshops die product foto’s willen maken
    • designers die foto’s nodig hebben voor websites
    • social media experts die foto’s zoeken die deelbaar zijn op social media
  • Je gaat workshops geven. Een aantal doelgroepen zijn:
    • hobby fotografen die mooiere foto’s willen maken
    • beroepsfotografen die meer willen leren over een specifiek onderdeel van fotograferen
    • mensen die hun foto’s willen bewerken met de computer

Of je echt geld kan verdienen met de bovenstaande beroepen hangt ook weer af van de hoeveelheid potentiële klanten, de concurrentie en of deze potentiële klanten genoeg willen betalen om te zorgen dat jij een leuke winst maakt. Dat zijn punten die je gaat uitzoeken als je je ondernemingsplan gaat schrijven.

Hoe ziet je leven eruit over een jaar (en over vijf jaar)?

Begin eens met een voorstelling maken van je leven over een jaar. Maak daarbij een verdeling in persoonlijke omstandigheden en je zakelijke situatie. Schrijf op één of twee blaadjes papier hoe jij denkt dat je leven eruit ziet over een jaar. Je kan bijvoorbeeld een brief schrijven aan jezelf waarin je opschrijft wat je jezelf volgend jaar toewenst. Pak een envelop, schrijf voorop de datum over een jaar en doe het blaadje in de envelop. Geef de envelop aan familie of een goede vriend en vraag om deze over één jaar terug te geven.

Zet niet alleen economische punten op deze brief, denk ook aan persoonlijke omstandigheden. Hieronder staan een aantal vragen die je kunnen helpen.

Persoonlijke omstandigheden

Misschien heb je zelf al een beeld bij je ideale situatie. Zoek je nog aanknopingspunten? Denk dan aan:

  • Wanneer is je ondernemerschap een succes?
  • Heb je een gezin? Ben je gelukkig getrouwd of juist vrijgezel?
  • Hoeveel uur per week werk je en hoe vaak ga je langer dan twee weken op vakantie?
  • Hoeveel tijd denk je over te hebben voor familie en vrienden?
  • Als de zaken even tegenvallen, hoe lang kun je dan (privé) vooruit.
  • Hoeveel mensen zijn er afhankelijk van jouw inkomen?
  • Ben je  aan het uitbouwen, stabiel of aan het vechten om te blijven bestaan?
  • Ben je nog steeds ondernemer? Of is loondienst misschien ook wel prettig?
  • Ben je elke ochtend blij als je naar de zaak gaat?
  • Ben je part-time of full-time ondernemer?

Zakelijke omstandigheden

Ook zakelijk moet je een duidelijk beeld hebben van je doelen. Schrijf op wat je wilt bereiken, bijvoorbeeld via de volgende vragen:

  • Hoeveel geld wil je verdienen?
  • Hoe groot is je bedrijf over één jaar? Schrijf elementen op zoals: winst, omzet, aantal klanten, aantal personeelsleden, etc.
  • Heb je een eigen kantoor of bedrijfspand of werk je vanuit huis?
  • Ben je aan het groeien, stabiel of aan het krimpen?

Hoe ga je bereiken wat jij wilt?

Pas als je weet wat voor soort bedrijf je gaat beginnen en wat je persoonlijke en zakelijke doelen zijn kun je plannen gaan maken. Als je dat niet doet, dan is het net alsof je gaat autorijden zonder dat je weet waar je heengaat. Leuk voor even. Misschien kom je toevallig ergens langs wat de moeite waard is, misschien niet. Een ondernemer met een missie zal het niet van het toeval laten afhangen. Die weet waar hij/zij heen wilt en zet een route uit om er te komen.

Jouw routeplanning wordt ook wel ondernemingsplan genoemd. Wat zijn je doelen en hoe ga je ze bereiken? Begin bijvoorbeeld eerst met opschrijven wat je eigenlijk gaat doen, waarom klanten daarvoor zouden betalen (en hoeveel), wat jij aan kosten moet maken om te leveren, hoe je die klanten zover krijgt dat ze bij jou bestellen en of je genoeg klanten kan vinden om van te leven.

Dit lijkt ingewikkeld en dat is het misschien ook wel. Maar…. als je niet weet wat je gaat doen, als je geen klanten trekt, als je geen winst maakt, dan zal je onderneming al snel in de problemen komen.

Een ondernemingsplan is dus eigenlijk de eerste test op het pad van ondernemerschap.

Heb jij genoeg doorzettingsvermogen en visie om een paar dagen uit te trekken. Kun jij een plannetje maken waarin staat wat je van plan bent?

Exact Online - Starter voor ondernemers: de eerste 60 dagen gratis

Leverancier: Exact | Categorie: Boekhouding

Exact Online De eerste 60 dagen gratis en daarna 9,50 (ex factureren) of 19,50 per maand. Wil je eerst een demo bekijken, probeer het pakket dan gratis 30 dagen vrijblijvend uit. Bekijk deze deal

Acumulus - Online Boekhouden: de eerste 30 dagen gratis en vrijblijvend

Leverancier: Acumulus | Categorie: Boekhouding

acumulus-laptop-screenshot Gebruik deze actie om je eerste maand gratis te kunnen boekhouden of zie het als een demo om dit pakket eens grond uit te proberen. Pas als je besluit om verder te gaan betaal je 9,95 per maand. Bekijk deze deal